Tre Excel tricks du skal kende

Med Excel kan du gøre din hverdag nemmere, optimere din arbejdsdag, og imponere dine kollegaer med hvor nemt du opstiller diagrammer og data. Derudover kan du hurtigt sammenligne tal, regne på budgetter og meget mere. Men hvordan bruger man Excel optimalt? Her i indlægget får du tre Excel tricks du bør kende!

Autosum

Et Excel dokument kan hurtigt få en størrelse, hvor man mister overblikket og har svært ved at finde ud af hvad der er hvad. Med autosum kan man hurtigt ligge mange tal sammen, ligegyldigt om det er 10, 100 eller 300. Autosum er funktionen, hvor du kan angive en række, som skal ligges sammen. F.eks. hvis du har data i cellerne A1 til og med A20, så kan du skrive =SUM(A1:A20) i cellen du ønsker at få summen ud i.

Dobbelt klik på en celles hjørne

Hvis du har et dokument, hvor du gerne vil udvide de data du har, så det er fyldt ud i lige så mange celler, som i rækken ved siden af, så kan du dobbelt klikke på det nederste hjørne af en celle. Cellen fortsætter automatisk din data i dokumentet, og stopper når det er ud for den nederste udfyldte celle du har.

Lær flere tips og tricks til Excel hos https://www.4d.dk/kurser/office/excel

Tilføj kanter på celler

For at holde et dokument overskueligt, så kan det være en god idé at tilføje kanter på cellerne. Kanterne er en god måde at dele cellerne op på, så du det er nemt at adskille dem fra hinanden.

Med knappen til kanter, kan du selv vælge om du vil tilføje en kant på alle kanter, dem til højre, dem til venstre, dem øverst, eller dem nederst. Du kan også vælge om det skal være en tyk kant, end tynd kant og hvilken farve kanten skal have.

Inden du trykker på knappen skal du blot markere det område du ønsker at tilføje kanter til.